Tuesday, December 24, 2013

Outline of the Seventh Lesson (updated)

なぜか、今回の日本訳が荒くて、肩苦しく感じます。ごめんなさい。
For some reason, my translation feels stiff -- rough -- on this. My apologies.

We started with the pictures on p. 64 and the vocabulary and grammar for talking about how we respond to them, from element 2. After a bit of practicing as a class, and with our neighbors, we listened to track 1.39 and decided who was talking about which picture.
64ページの絵と自分の反応について話できる、要素2の単語と文法から始めました。クラス全体で、また隣同士練習したりしてから、トラック 1.39 を聞いて、誰がどちらの絵について話しているかを考えました。

Then we moved back to the homework on p. 58, elements 2 through 5 -- looking more at words that are similar, but not the same.
それから、宿題だった 58ページの要素2〜5に戻ってまた意味の似ていてもちょっと違う単語を見ました。

After that, we went to the pictures on p. 63 and talked about the activities in the box in element 2a. We checked which activities use which helping verbs, play, go, do, or none.
その後、 63ページの絵を見て要素 2a の活動を見て、 play, go, do のどちらの助動詞、また、どれでも使わないかを確認しました。

From there, we looked at the three definitions of "being creative" in element 4b of p. 64 and tried to decide as a class which we agreed with. Most of us partly agreed and partly disagreed with all three.
その次は 64ページの要素 4bの "being creative" (創造的・独創的になること)の定義を見て、同意できるかどうかをクラス全体で考えました。大抵は、ある程度同意、ある意味では同意できても、完全には同意できないと思ったそうです。

We listened to track 1.40 and, as a class, identified who said which phrases in element 5b on p. 65.
トラック 1.40 を皆で聴いて、クラス全体で 65ページの要素 5b の誰が何の文を告げたかを解決しました。

We also listened to track 1.41, as suggested in element 8, and practiced the "v" sound followed directly by the "b" sound.
そして要素 8 の提案にしたがってトラック 1.41 を聴いて "v" の直後 "b" の発音がくる単語を練習しました。

Then we picked our favorite activities from p. 63 element 2 and made sentences explaining why they were creative. After writing about three sentences pro, we took the con point of view and wrote more sentences explaining why or under what conditions the activities would not be creative. The two most common topics were music and cooking.
63ページの要素 2 の自分の好きな活動を選んで、その活動が創造的(独創的)になるわけを説く文章を作文しました。大体3文を書いたら、反対の視線から、つまり創造的ではないことや創造的ではなくなる場面や状況を説く文章を作文しました。一番共通に選ばれたトピックは音楽とお料理でした。

Then we decided what the homework would be:
それから皆で宿題を決めました。

We will have debates next lesson on these two topics, music and cooking, as to whether they are creative or not.
次回はこの二つのトピックの音楽またはお料理を取り上げて、創造的(独創的)なのかどうかを討論します。

Each student should choose one topic and prepare six sentences, three sentences for each side of the debate, whether the topic represents a creative activity or not.
どちらかを選んで、六つの文章、つまり討論の両側それぞれを説く3つずつを作文して来てください。詰まり、創造的であることを説く三つも、創造的ではないことを説く三つも作って来てください。

We'll choose sides and practice before presenting the debate next time.
次回、討論の側を決めてから練習して、討論を発表します。

Check out the sample debate, too.
討論例もご確認ください。

Don't think too hard about this. We aren't really trying to prove anything. We want to keep the debate fun.
あまり考え過ぎないでください。何んの議論も立証するつもりありません。楽しく話し合えるなら、それでよろしい。

Then those who could, stayed after and had some snacks and drinks (thanks again to those who brought them) and talked.
それで、残れた方だけでおやつをつまんだり、ジュースを飲んだり、話ばなししました。(持ってきてくれた方に感謝しています。)

Everyone have a happy new year. I look forward to seeing you all again.
皆さまはよいお年を、お迎えできますように。また次回を、よろしく。

No comments:

Post a Comment

Remember that others can read your comments.