Wednesday, August 28, 2013

Preparing for the debate! (討論会の用意)


The topic we chose was:
皆で選んだ主題は

The best place to live -- city versus country
住むに最高〜都会か田舎か

We ended up with five students on each side, with one student still to pick a side.
各立場は5人ずつとなりました。一人の生徒はまだ立場をペらんでいません。

We'll have four teams and do the debate twice.
四チームにわけて二回討論を行うことにします。

There will be a few minutes to prepare and practice, and finalize sides and order, before we start. The rules will be as follows:
当日ははディベートを開始する前に用意と練習の時間、また立場と順番を最終的に決める時間をもうけるつもりです。やり方は以下の通りと考えています。
  • A coin toss or a game of rocks-scissors-paper will determine the starting side -- city or country. コイントスまたはジャンケンでどちらの立場(都会か田舎か)から始めるのを決めます。
  • The first speaker on each side will present two points in favor of his or her side. それぞれの立場の最初の話者は自分の立場の二点を発表します。
  • The second speaker on each side will rebut the points made by the other side's first speakers. 二番目の話者最初の話者の点に対して反論を発表します。
  • The third speaker on each side will summarize, and make the final argument. 最後の話者は議論をまとめて討論を終わります。
  • I'll lead the evaluation and we will all decide the winner together. 私が評価を指導しますが皆で優勝者を決めましょう。
After we determined the rules, we spent some time discussing procedure, then I had each side get together to prepare arguments.
ルールを決めてからやり方を話し合いました。そして立場によってグループにわけて議論を用意しました。

At the end, I had each student practice presentation using two simple sentences, which I demonstrated as follows:
最後に、一人一人に発表の姿勢を練習してもらったのです。見本として、私が次の通り告げた。
Odessa is the best city! オデッサは最高の街です。
and そして
Odessa High School is the best high school! オデッサ高校が最高の高校です。
And everyone substituted their favorite city and high school names appropriately.
皆めいめい適切に自分の好きな街や高校の名前を入れ替え、練習しました。

Speak from the diaphragm, project your voice to the back of the room!
角膜から声を出して、言葉の音を部屋の向こうまで飛ばすのよ!

I've posted a model debate. ディベートの見本を投稿しました。

No comments:

Post a Comment

Remember that others can read your comments.